Horeca
Vegan is ongetwijfeld dé food-evolutie om op in te spelen de komende jaren. Vegan eten spreekt een heel brede groep restaurantbezoekers aan die op zoek zijn naar lekkere en verantwoorde gerechten.
Dit sterk groeiende publiek zorgt er bovendien voor dat ook anderen jouw zaak zullen ontdekken. Denk maar aan vrienden, collega’s of familie die meegaan naar het restaurant dat de vegan uit het gezelschap heeft uitgekozen.
Staat er bij jou al vegan op het menu?
Mis de boot niet en pas je aanbod aan aan de culinaire tijdsgeest.
Heb je daar hulp bij nodig?
Contacteer ons via het contactformulier.
Vraag je vegan-friendly sticker aan
Ons Vegan Friendly-label is een raamsticker waarmee je in één oogopslag duidelijk maakt dat er in jouw zaak vegan gerechten op de kaart staan.
Zo weten toeristen, toevallige passanten en locals onmiddellijk waar ze terecht kunnen.
Vraag ons naar de voorwaarden om een gratis sticker te ontvangen. Nu ook beschikbaar in een digitale versie.
Collega’s aan het woord
“Als restaurant aan de kust bieden wij zowel vis, vlees, kaas als vegan aan. Eén derde van onze verkoop is momenteel vegan, en we verwachten dat dit nog zal stijgen. Onze take-away menu is momenteel 50% vegan en 50% niet-vegan.”
“We geloven in een positieve evolutie: klassieke koks moeten echt mee. Je kan het niet maken om geen vegan maaltijden aan te bieden in je restaurant. Wij hebben een 100% vegan restaurant maar ons cliënteel bestaat uit 70% ‘gewone’ mensen en flexitariërs. Mensen komen zelfs van Brugge omdat ze bij ons lekker kunnen tafelen.”
“De mensen waren enthousiast over onze switch van vegetarisch naar vegan. Mijn keuken is nu volledig vegan en dat is een hele opluchting. Dierlijke ingrediënten zoals koemelk en ei zijn gevaarlijk voor de voedselveiligheid en worden sneller slecht.”
Tips voor (nearly) vegan friendly horecazaken
1. Kies voor gerechten die iedereen aanspreken
De tijd dat het volstond om snel een slaatje of pasta met groenten te improviseren, is voorbij. Je klanten willen een gerecht dat lekker en volwaardig is, net zoals de rest van de kaart. Mogelijke gerechten zijn “stoverij met frietjes (vegan)”, “Japanse ramen met gemarineerde tofu”, een “pulled jackfruitburger met zoete aardappelwedges (vegan)”… Een goed doordacht en aantrekkelijk omschreven gerecht trekt de aandacht van zowel veganisten als van alle andere klanten. Probeer voor elke menugang een vegan optie te voorzien, dus ook borrelhapjes en dessert.
2. Kies voor gerechten die passen binnen je concept
De keuze van je gerechten moet kloppen binnen het concept van je zaak. Het klopt helemaal als je in een oer-Vlaams restaurant, ook lekker vegan stoofvlees of vegan vol-au-vent kan eten in tegenstelling tot bijvoorbeeld een aziatische wok of een mager koud slaatje.
3. Let op voor verborgen ingrediënten
Wees er zeker van dat er geen dierlijke ingrediënten in de gerechten zitten. Mogelijke valkuilen zijn vissaus in curry, boter, room of dierlijke bouillon in soep, dierlijk frituurvet of yoghurt en honing in een dressing. Veganisten eten geen dierlijke producten dus geen vlees, vis, eieren of zuivel. Honing, gelatine, dierlijke bouillon of vetstof worden ook vermeden.
Bij twijfel kan je de producent of verdeler contacteren.
4. Kleine details maken het verschil
Vegan mayonaise bij de frietjes, een speculooskoekje en plantaardige melk bij de koffie of olijfolie bij het brood. Het zijn enkele kleine aanpassingen die weinig moeite vragen en klantvriendelijkheid uitstralen. Een gebaar dat zeker geapprecieerd wordt en ervoor zorgt dat men over je zaak zal praten en misschien wel een positieve review achterlaat.
5. Duid het aan op je menukaart
De presentatie van je gerechten op de menukaart zal bepalen wie welk gerecht zal kiezen.
Vermijd een aparte ‘vegan sectie’. Je kiest er beter voor om de gerechten aan te duiden met een duidelijke legende of door er ‘vegan’ naast te zetten.
“Pasta met kerstomaatjes en gegrilde look in een roomsausje (vegan)” klinkt bijvoorbeeld stukken beter dan ‘veganistische pasta.”
6. Pak uit met je vegan aanbod
Zorg ervoor dat meteen duidelijk is dat je vegan gerechten aanbiedt. Potentiële klanten gaan af op wat online en ter plaatse zichtbaar is. Ga er niet van uit dat mensen wel zullen bellen of mailen. Deel foto’s van gerechten op sociale media en pas je menukaart aan, ook online. Aan de ingang kan je meteen duidelijk maken dat je een vegan aanbod hebt met onze gratis vegan friendly-sticker.
Heb je vragen of nood aan meer tips en begeleiding?
Aarzel niet om ons te contacteren. We helpen ook graag met de communicatie over jouw vegan aanbod.
Vegan Friendly restaurants in België
Benieuwd naar Belgische collega’s die vandaag al vegan aanbieden op hun menu?
Bekijk de vegan friendly horecazaken in onze hotspotgidsen per stad.
Is jouw zaak vegan en sta je nog niet in de lijst? Laat het ons weten via horeca@bevegan.be