Persbericht
3 okt 2019

MELKSECTOR CENSUREERT SENSIBILISERINGSCAMPAGNE ROND DIERENLEED

Op 1 oktober startte de organisatie BE Vegan met een postercampagne op Gentse en Antwerpse trams van De Lijn, met de boodschap “Melk is dodelijk voor 150.000 Belgische kalfjes per jaar”. Donderdag 3 oktober werd op vraag van dochterbedrijf Lijncom beslist om de campagne stop te zetten.

In een eerdere reactie aan de Gazet van Antwerpen had Lijncom eerder aangehaald dat ze de advertentie enkel zouden verwijderen indien mensen zich gekwetst zouden voelen aangezien de campagne volledig conform de voorwaarden van Lijncom is.  Die mededeling heeft blijkbaar geleid tot een georchestreerde actie van de melksector, die aangaf zich beledigd en gestigmatiseerd te voelen. 

Intimidatie
Al drie dagen lag de werking van Lijncom volledig plat doordat ze ongevraagd overspoeld werden door kwade en intimiderende mails, tot zelfs fysieke bedreigingen toe. BE Vegan zelf ontving nauwelijks negatieve reacties over de campagne.
Bram Bruyland van BE Vegan: “We respecteren de beslissing van Lijncom, vooral omdat we begrijpen dat de situatie voor hen niet meer leefbaar was. Dat de zuivelsector negatief reageert op deze campagne was te verwachten; dat ze al snel zou overgaan tot intimidatie, niet. Blijkbaar wil de industrie heel graag deze informatie verborgen houden.” 

“Intimidatie en bedreigingen zouden in een democratisch land geen manier mogen zijn om vrije verspreiding van correcte informatie tegen te houden.” klinkt het bij Bram Bruyland van BE Vegan. “Extra zorgwekkend is dat ook in een persbericht van het Algemeen Boerensyndicaat over een dreiging met fysiek geweld wordt gepraat.” 


Feiten kloppen

Nochtans haalt BE Vegan al haar cijfers en gegevens van de sector zelf. Zo lees je op op de website “Lekker van bij ons” (een website van VLAM): “Een melkveebedrijf is erop gericht om melk te produceren. Daarvoor zijn enkel vrouwelijke koeien nodig. Stierkalfjes worden bijgevolg verkocht aan een vleeskalverhouderij.
Ook in een educatieve poster die werd uitgebracht door de provinciale landbouwkamer West-Vlaanderen, VLAM, Cera, Landelijke Gilden en Plattelandsklassen en bedoeld is om het publiek te informeren over de levenscyclus van melkvee wordt duidelijk vermeld dat stierkalfjes al na één week verkocht worden als vleeskalf.  Eerder bevestigde het FAVV aan BE Vegan dat er in 2017 152.290 stierkalfjes uit de zuivelindustrie geslacht werden. Van misleiding kan dus geen sprake zijn. Het is op zijn minst bizar te noemen dat de sector haar eigen feiten en cijfers ontkent en fake news noemt. 


Dierenleed
Ook tegen het argument dat melk dierenleed veroorzaakt, valt weinig in te brengen. BE Vegan betwist niet dat de melkveehouders er alle belang bij hebben om de melkkoeien gezond te houden zodat ze maximaal melk kunnen produceren. Het punt is niet dat de melkveehouders de zuivelproductie fout aanpakken. Het punt is dat aan zuivelproductie inherent dierenleed verbonden is, dat we als consument kunnen vermijden door plantaardige producten te kiezen. 


Landbouwers niet viseren
Op website van BE Vegan, in ons eerste persbericht en ook in verschillende kranten staat sinds de start van de campagne het volgende: 

Met deze actie viseren we allesbehalve individuele landbouwers maar willen we de algemene melkconsumptie aan de kaak stellen. Landbouwers die aan veeteelt doen zouden moeten geholpen worden om een omschakeling te maken naar diervrije en milieuvriendelijke alternatieven. Het is de taak van de overheid om hen bij deze transitie te ondersteunen. Velen van hen deden de voorbije decennia grote investeringen en zij die ons van voedsel voorzagen en voorzien mogen uiteraard niet in de kou blijven staan.”