Devos & Lemmens brengt plantaardige mayonaise uit: “Een sausje voor iedereen”
“Seg, Devos! Ja, Lemmens?” Iedereen kent de slogan wel. Het is die van het Belgische sauzenmerk Devos & Lemmens dat een stukje genot aan elk bord wil toevoegen bij alle Belgen. En binnenkort dus ook bij iedereen die (wel eens) vegan eet, want vanaf midden juli zal je hun ‘plant-waardige’ mayonaise in de rekken vinden. Goed nieuws voor dier en planeet dus. We praten met Marie Weekers, brandmanager ad interim bij het merk, over het verhaal achter de nieuwe plantaardige mayo.
Niet op smaak ingeboet
“De meest plant-waardige mayo? Dat is ‘m”, klinkt het op de reclameposter van de nieuwe plantaardige mayonaise. Devos & Lemmens is niet het eerste sauzenmerk dat een vegan versie op de markt brengt, maar volgens Marie Weekers, brandmanager ad interim van het bedrijf, zou het wel de lekkerste zijn. “We zijn misschien niet de eerste, maar als marktleider wouden we er zeker van zijn dat er iets kwalitatiefs op de markt kwam”, legt Weekers uit. “Heel wat smaaktests met verschillende recepten hebben ervoor gezorgd dat er niet wordt ingeboet op smaak voor de plantaardige versie. Dat vonden we heel belangrijk.” Er zou daarom geen verschil te proeven zijn met de originele versie van hun mayonaise met ei.
Maar wat zit er dan precies in die vegan saus om het ei te vervangen? “Voor een groot deel gebruiken we plantaardig zetmeel als bindmiddel in de plaats van dat ei. Het volledige recept blijft wel een goedbewaard geheim”, lacht Marie. “Ook wat de textuur betreft zal je dus geen verschil merken: hij is even dik en smeuïg.”
“We willen een antwoord bieden aan de vegan community en flexitariërs, maar ook aan mensen met allergieën of die ei willen vermijden”
Inclusief en duurzaam
Dat de vegan mayonaise bij Devos & Lemmens wat later kwam, betekent niet dat ze niet achter het concept staan. “Het is een idee waar we al lang mee spelen”, legt de brandmanager uit. “De boodschap die ons assortiment wil overbrengen is altijd al dezelfde geweest: een sausje voor iedereen.” Sauzen die je bij elk gerecht en elke gelegenheid kan gebruiken, maar ook waar iedereen van moet kunnen genieten. Met hun eerste vegan saus willen ze dus inzetten op inclusiviteit: “We willen een antwoord bieden aan de vegan community en flexitariërs, maar ook aan mensen met allergieën of die ei willen vermijden”.
Op die manier verlaagt D&L voor iedereen de drempel om voor een evenwaardig vegan alternatief te kiezen. Dat is positief nieuws, want een plantaardige saus is altijd een pak duurzamer dan een versie met ei. Hoe dat komt? Er worden geen dierlijke producten in verwerkt, waardoor de productie minder water, land, grondstoffen en dus ook uitstoot vraagt. De nieuwe ‘plant-waardige mayo’ is op die manier een makkelijke, maar meteen ook een grote stap richting een kleinere ecologische voetafdruk.
Grote mayonaise-eters
Maar waarom kiest Devos & Lemmens nu specifiek voor mayonaise en niet voor een van hun andere tientallen sauzen? Weekers legt uit dat hun “iconische rode pot mayonaise” als allereerste op de markt kwam en nu nog steeds de populairste is: “We krijgen veel berichtjes op onze sociale media dat de pot mayonaise zelfs meegaat naar het buitenland. Belgen zijn grote mayonaise-eters”, stelt ze vast.
“We staan zeker open om nog andere ‘plant-waardige’ sausjes op de markt te brengen”
Wat brengt de toekomst?
Wat brengt de vegan toekomst bij Devos & Lemmens? Kunnen we nog andere sauzen verwachten? “We staan zeker open om nog andere ‘plant-waardige’ sausjes op de markt te brengen en zijn alvast heel benieuwd naar de eerste reacties van de consument”, verklapt de brandmanager. D&L zal daarvoor de conversatie aangaan met de vegan community, om af te toetsen waar de bedenkingen en noden van de consument liggen.
Vanaf volgende week vind je de ‘plantaardige mayo’ alvast in de rekken van Colruyt, Delhaize, Carrefour en Intermarché. Je kan de pot herkennen aan de appelblauwzeegroene verpakking met het groen-gele gecertificeerde V-label.