Vegan ontbijtinspiratie

veganistisch ontbijt

Vegan ontbijten kan heel snel en gemakkelijk of je kan er net een uitvoerige brunch van maken, aan jou de keuze. Is de inspiratie soms wat zoek? In deze blogpost geven we jou graag wat tips om van jouw ontbijt een heerlijke verwennerij te maken!

1. Smoothies

Smoothies zijn gezond, voedzaam en ze smaken heerlijk! En ze zijn dan ook nog eens in een mum van een tijd klaar. Nog niet overtuigd? Wacht tot je deze geproefd hebt.

veganistisch ontbijt smoothie

 

 

 

Spinazie-kiwismoothie

Banaan-pindakaassmoothie

Groene mangosmoothie

Aardbei-cheesecakesmoothie

 

Tip: Gebruik banaan of avocado voor romige smoothies. Wil je graag stevige en voedzame smoothies? Voeg dan wat cashewnoten of amandelen toe. Als je een stevige blender hebt, indien niet kan je ook een notenspread gebruiken. Ook havervlokken maken je smoothie nog voedzamer.

 

 

Maak je er graag een prachtige smoothiebowl van? Voeg dan wat minder water of plantaardige melk toe zodat de smoothie wat dikker wordt en je deze met een lepel kan eten. Serveer de smoothie in een mooi kommetje of coconut bowl en gebruik toppings zoals vers fruit, granola, pitten en zaadjes… Op Pinterest en Instagram vind je heel wat inspiratie voor prachtige creaties.

vegan ontbijt smoothiebowl

Tip: Granola
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen granola en muesli? Beide zijn een mix van granen met noten, pitten en/of gedroogd fruit. Het verschil zit hem vooral in het bakken. In tegenstelling tot muesli wordt granola geroosterd en wordt granola soms nog extra gezoet. Je vindt al heel wat vegan granola in de supermarkt (check zeker of er geen honing in zit), maar het is ook leuk en eenvoudig om granola zelf te maken! Probeer maar eens eens deze appelgranola of granola uit de pan.

2. Zonder ei

Wil je graag een vervanging voor ei bij het ontbijt? We selecteerden enkele van onze favorieten:

vegan ontbijt eiersla

 

 

Tofu scramble

Geen eiersla

Vegan frittata

 

 

 

Tip: kala namak

Om de smaak van zout na te bootsen kan je kala namak of zwart zout gebruiken. Door de zwavel geeft kala namak een typische eigeur en -smaak. In tegenstelling tot wat de benaming suggereert is zwart zout eigenlijk roze. Je vindt het online, bij vegan speciaalzaken of in een Aziatische supermarkt.

3. Luxe ontbijt

Decadent, luxueus ontbijten? We have got you covered!

Pannenkoeken op drie manieren

vegan ontbijt pannenkoek

Kies je voor een klassieke pannenkoek, een ontbijtpannenkoek of een bananen-havermoutpannenkoek? Of maak ze gewoon alle drie.

 

Notenrolletjes

Bladerdeeg en notenpasta. Meer moeten we niet zeggen toch?

vegan ontbijt notenrolletjes

Hot Cross Buns

vegan ontbijt zoete broodjes

Heerlijke, zoete broodjes gaan als…

Meer inspiratie

Ben je nog op zoek naar meer inspiratie? Schrijf je in voor Try Vegan en krijg elke week een weekmenu met ontbijttips. Of neem een kijkje in onze recepten.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *